Test amplitunera JBL SYNTHESIS SDR-35

Test amplitunera JBL SYNTHESIS SDR-35

Test amplitunera JBL SYNTHESIS SDR-35 1600 801 Kino Domowe

James B Lansing rozpoczął produkcję głośników w 1946 roku, a reszta, jak mówią, jest historią. JBL jest teraz wszechobecny w profesjonalnym audio i kinie komercyjnym, z listą osiągnięć obejmującą wczesne głośniki kinowe i Woodstock. Wiele z tego było pod kierownictwem firmy Harman International, która przejęła JBL w 1969 roku. Posiada portfolio produktów, w tym Infinity, Lexicon, Mark Levinson, Revel i Arcam.

Harman jest również odpowiedzialny za tworzenie wielu badań dotyczących głośników i akustyki pomieszczeń; jej badania nad wykorzystaniem wielu subwooferów stały się standardem branżowym. JBL to jedna z ciekawszych firm znajdujących się w jej portfolio produktów luksusowych. W przeciwieństwie do innych marek, JBL gra w kilku przestrzeniach, ta charakterystyczna plakietka z równym prawdopodobieństwem pojawi się na zestawie głośników na poziomie podstawowym, jak na niektórych z najlepszych głośników i elektroniki, jaką można kupić za astronomiczne kwoty. Rzeczywiście, luksusowa seria Synthesis obejmuje głośniki, procesory, wzmacniacze, a ostatnio pierwszy amplituner AVR firmy – wysokiej klasy SDR-35, który tu widzicie.

Szesnastokanałowe rozwiązanie dźwięku przestrzennego z siedmioma kanałami wzmocnienia w standardzie, robi duże wrażenie. Będziesz potrzebował zewnętrznych wzmacniaczy, aby osiągnąć pełną liczbę kanałów, a do tego JBL zaleca siedmiokanałowe wzmacniacze Synthesis SDA-7120 i dwukanałowe SDA-2200.

amplituner kinowy

Amplituner w detalach

W najczystszej postaci SDR-35 to siedmiokanałowy amplituner AV – aczkolwiek nie ma co ukrywać jest on dość drogi. Przedstawiciel JBL, Nick Clarke, mówi, że wraz ze spadkiem cen i wzrostem liczby kanałów poświęca się sekcję audio, a zwłaszcza wzmocnienie mocy. Jego firma uważa, że ​​jest to niewłaściwe podejście do high-endu; Uważa się, że siedem kanałów jest liczbą optymalną, z możliwością dodania większej ilości przy zewnętrznym wzmocnieniu.

Wzmocnienie JBL klasy G jest oceniane na solidne 100 W RMS watów na kanał (7 kanałów wysterowanych, 1 kHz, 0,2% THD, 8 omów). System ten jest produktem wyższej półki Arcama i – biorąc pod uwagę stosunkowo niedawne przejęcie Arcama przez Harmana – nie jest zaskakujące, że odzwierciedla sekcję wzmacniacza mocy w dobrze szanowanej konstrukcji AVR30 tej firmy. Klasa G pozwala wzmacniaczom pracować w klasie A – gdzie urządzenia wyjściowe są cały czas zasilane i nie ma zniekształceń przy przełączaniu – przy normalnym poziomie odsłuchu. Następnie, gdy jest „wezwany” do dostarczenia przejściowych szczytów, wzywa do swoich drzemiących pokładów mocy i przełącza się w tryb klasy B, wzmocniony przez dodatkowe zasilacze. Jest trudniejszy do wdrożenia niż klasa AB, ale topologia klasy G jest bardziej wydajna i może sterować złożonymi systemami głośników. Takich jak chociażby JBL Synthesis czy Procella Audio.

SDR-35 obsługuje Dirac Live 3.0, z maksymalnie szesnastoma kanałami cyfrowej korekcji pomieszczenia i Dirac Live Bass Control. Mówi się, że w przypadku pojedynczego subwoofera kontrola basów zapewnia płynniejszą reprodukcję basów w często trudnym do opanowania obszarze zwrotnicy. W połączeniu z wieloma subwooferami funkcja Bass Control koryguje przerwy basowe i zapewnia dokładniejsze odtwarzanie niskich tonów w obszarze odsłuchu.

amplituner kina domowego

Moc amplitunera High End

Oczywiście Amplituner kina domowego SDR-35 obsługuje szereg rozwiązań dźwięku przestrzennego, zdolnych do dekodowania najnowszych kodeków surround z Dolby, DTS, Auro, Imax Enhanced i własnego upmixera Logic 16 firmy Harman. Godnym uwagi nieobecnym na liście kodów dźwiękowych jest DTS: X Pro, który wciąż jest w fazie rozwoju.

Kolejnym mile widzianym dodatkiem jest „Dante”, który pozwala na przekierowanie wszystkich szesnastu kanałów przetworzonego dźwięku (lub osiemnastu, jeśli włączysz strefę 2) do innych urządzeń obsługujących Dante przez standardową sieć, z deklarowanym prawie zerowym opóźnieniem i synchronizacją, eliminując potrzebę stosowania analogowego okablowania audio między SDR-35 a wzmacniaczami. Powinienem zwrócić uwagę, że w czasie tej recenzji Dante nie jest stabilny i nie jest zalecany do użytku końcowego. Na szczęście wydaje się, że aktualizacje oprogramowania układowego są wydawane co 4-6 tygodni, a każda z nich zawiera długą listę poprawek.

Eksperci zauważą więcej niż kilka podobieństw między dużym JBL i AVR-30 Arcama, godnymi uwagi różnicami są zarządzanie basem Logic 16, Dante i Dirac, które jest opcjonalnym dodatkiem do AVR-30. Nick Clarke z JBL mówi, że chociaż istnieje wiele podobieństw, są one w obszarach, w których trudno jest zapewnić jakiekolwiek rozróżnienie, takich jak przełączanie HDMI. Zwraca uwagę, że SDR-35 używa na przykład znacznie wyższej klasy przetwornika cyfrowo-analogowego ESS Sabre niż Arcam. JBL obsługuje Dolby Vision, HDR10 + i 3D za pośrednictwem wejść HDMI 2.0b (HDCP 2.2) zlokalizowanych na przednim froncie. Strumieniowanie sieciowe jest dostępne dzięki Apple Airplay 2, aplikacji Harman Luxury MusicLife Chromecast i Bluetooth z aptX HD.

Chociaż funkcja Roon jest reklamowana, w czasie tej recenzji JBL twierdzi, że obecnie posiada „pewną liczbę produktów przechodzących przez proces certyfikacji”, więc przypuszczamy, że zostanie ona aktywowana w przyszłej aktualizacji oprogramowania układowego.

amplituner kina domowego JBL

Rozpoczęcie pracy

Zarówno budowa, jak i styl wzorniczy – są doskonałe. Amplituner SDR-35 dumnie nosi swój wysokiej klasy rodowód. Jednak rozpakowywanie wydaje się raczej refleksją. Wiem, że to czepianie się, ale w tej cenie ludzie muszą być zachwyceni! Pudełko zawiera zdalny mikrofon kalibracyjny, baterie, przewód zasilający, list powitalny i obszerną instrukcję obsługi. Pilot jest wykończony w matowej czerni i zaakcentowany białymi i niebieskimi przyciskami, które należy nacisnąć, aby włączyć podświetlenie. Z wyjątkiem logo JBL Synthesis, pilot jest identyczny z pilotem Arcam AVR-30. Chociaż główny wyświetlacz SDR-35 wygląda pod każdym względem jak ekran dotykowy, niestety tak nie jest. Brakuje wyświetlacza ekranowego OSD na ekranie TV, zaś sam wyświetlacz na amplitunerze jest tak mały, że będziesz musiał mieć wzrok 20-20, albo podejść blisko.

JBL albo zakłada pewną wiedzę po stronie użytkownika podczas konfigurowania SDR-35, albo spodziewa się, że sprzedawca zainstaluje urządzenie. Pomimo braku prowadzenia krok po kroku, konfiguracja nie jest zbyt zniechęcająca. Doświadczeni użytkownicy będą w stanie to zrobić ze względną łatwością – jeśli nie, to instrukcja jest pod ręką. Dostęp do menu można również uzyskać za pośrednictwem internetowego interfejsu GUI, co sprawia, że ​​konfiguracja jest bardzo prosta dla doświadczonych użytkowników; Odkryłem nawet, że dokonuję w locie zmian w GUI z mojego smartfona.

Chociaż Dirac jest potężnym narzędziem, ma stromą krzywą uczenia się – szczególnie jeśli jesteś przyzwyczajony do bardziej zautomatyzowanych systemów, takich jak Audyssey. Istnieje również procedura konfiguracji oparta na aplikacji dla Diraca, ale zalecam używanie komputera i dostarczonego mikrofonu zamiast polegania na mikrofonie smartfona. Dirac jest jednym z najpotężniejszych, ale elastycznych dostępnych systemów EQ pomieszczenia. Należy go pobrać na laptopa z dołączonym mikrofonem – lub innym, takim jak UMIK-1 miniDSP – podłączonym do komputera przez USB.

JAKOŚĆ DŹWIĘKU

SDR-35 tworzy masywne, przewiewne, otwarte pole dźwiękowe – takie, które łączy się z doskonałym sterowaniem kanałami audio i obrazowaniem. Po to aby umieścić słuchacza w samym środku akcji. Dźwiękowa szczegółowość jest dostarczana w dużej ilości, oddając wszystkie subtelności ścieżek dźwiękowych i doskonałe wyczucie umiejscowienia w polu dźwiękowym. Duży JBL radził sobie równie dobrze w domu, grając przy niskich poziomach głośności, jak przy wyższych. Jego wzmacniacze klasy G okazały się nie tylko potężne, ale i błyskawiczne, zdolne do wychylania ogromnych ilości mocy w mgnieniu oka, zachowując jednocześnie świetne poczucie opanowania. Bas był mocny, ale natychmiastowy i płynnie łączył się z głównymi głośnikami.

Na przykład, gdy Supermarine Spitfire debiutują w Dunkierce Christophera Nolana, SDR-35 stworzył niezwykle żywe pole dźwiękowe. Przednia scena dźwiękowa ujawniła nie tylko poczucie wysokości, ale także ogromną szerokość, otaczając widza dźwiękiem. Obiekty miały namacalne wrażenie ciężaru, niezależnie od tego, gdzie się znajdowały w pomieszczeniu odsłuchowym, a żaden z głośników nie został przeoczony. Ryk tych silników Merlin był niesiony z poczuciem wagi i autentyczności, któremu większość AVR nawet się nie zbliża.

test amplitunera JBL SDR-35

WERDYKT

Używany jako szesnastokanałowe rozwiązanie dźwięku przestrzennego, amplituner JBL Synthesis SDR-35 zapewnia doskonałą propozycję wartości – nawet przy uwzględnieniu kosztów dodatkowego wzmocnienia. Używać go jako siedmiokanałowy amplituner AV, jest na mój gust lekką ekstrawagancją. Jeśli jednak jesteś w stanie to rozważyć, gorąco zachęcam do umówienia się na odsłuchy.

Moc, bas, szczegółowość i obrazowanie to kluczowe cechy, które definiują ten produkt. Podczas gdy wiele takich projektów posiada je w różnym stopniu, SDR-35 nie tylko błyszczy w tych obszarach, ale łączy je w spójną całość w sposób, którego inni po prostu nie mogą. Dzięki temu tworzy wrażenie dźwięku przestrzennego, które jest niewątpliwie wysokiej klasy, wciągające i wiarygodne.

Jak na ironię, naturalnym rywalem SDR-35 jest towarzyszka stajni Arcam AVR-30 firmy Harman. Chociaż SDR-35 był lepszy od AVR-30, był to zacięty wyścig. Lepszy przetwornik cyfrowo-analogowy i włączenie Dirac Bass Control dają mu niewielką przewagę nad AVR-30. Jednak w obecnej formie JBL Synthesis SDR-35 to najlepszy amplituner AV, jaki miałem w moim kinie domowym, ustanawiając nowy punkt odniesienia pod względem wydajności.