Projekt dla dźwięku kina domowego

Projekt dla dźwięku kina domowego

Projekt dla dźwięku kina domowego 426 240 Kino Domowe

Projekt dla dźwięku kina domowego

Profesjonaliści, tworząc projekt sali kina domowego pracują nad osiągnięciem określonych celów wydajnościowych. Na przykład jednym z nich może być osiągnięcie poziomu ciśnienia akustycznego dźwięku na poziomie 105 dB. (Niektórzy nazywają to referencją, ale jest to bardziej skomplikowane i być może jest to temat na inny post!)

Aby osiągnąć ten poziom jakości dźwięku w kinie domowym, należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy.

  • Poziom hałasu
  • Odległość siedzenia
  • Wydajność głośnika (i inne kryteria techniczne)
  • Wzmocnienie sygnału
  • Okablowanie

Nie zajmiemy się wszystkimi tymi obszarami w tym poście, ponieważ stanie się to trochę uciążliwe.

Zanim zagłębimy się w techniczne rozważania dotyczące audio, warto wspomnieć, że różne typy głośników mają unikalne i wyraźne „parametry wydajności”. Pomyśl o tym jako o DNA głośnika. Jego zdolność do zapewnienia prawidłowego poziomu wydajności. Tak nawiasem mówiąc, na dzisiejszym rynku nie ma zbyt wielu „złych” głośników. Kwestia złego brzmienia systemu jest raczej kwestią złego projektu kina domowego i złego doboru głośników do aplikacji. Nawet głośniki w słuchawce telefonu są właściwymi głośnikami do właściwej pracy, ale byłyby żałośnie niewystarczające do wielu innych zastosowań.

Wydajność głośnika i odległość siedzenia

W dążeniu do doskonałego projektu kina domowego wydajność głośnika byłaby jedną z cech, którą należy wziąć pod uwagę. (Oczywiście jest ich o wiele więcej i to nie jest wszystko, ale to dobre miejsce na początek.)

Dane te mogą być prezentowane w decybelach, a czasami w 1W/1M lub 2,83v/1M. Im wydajniejszy głośnik, tym „łatwiej” (w uproszczeniu) wzmacniaczowi go napędzać. Ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że jeśli usiądziesz dalej, będziesz miał spadek SPL poziomu dźwięku 6 dB na podwojenie odległości. Istnieją pewne wyjątki od tej logarytmicznej zasady, gdy używasz głośników ze źródłem liniowym. Zmniejszy to logarytmiczny spadek z 6 db do 3 db. Może to oznaczać, że duże kina z wieloma rzędami siedzeń zapewnią znacznie bardziej spójny poziom wydajności od pierwszego do rzędów tylnych.

Poniższa grafika pokazuje różnicę między obniżeniem SPL głośnika bezpośredniego w porównaniu z głośnikiem ze źródłem liniowym.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny jest jednym z najważniejszych pojedynczych elementów projektowania akustycznego pomieszczenia. Krótko mówiąc, jest to kwestia tego, jak głośno może grać system

(bez zniekształceń) i jak ciche jest pomieszczenie. Ten ostatni będziemy teraz nazywać „poziomem szumów”.

Jeśli uda się zredukować hałas w pomieszczeniu odsłuchowym do <35dB, to pozwala to systemowi dostarczyć 105dB w pozycji odsłuchowej, a więc 70dB efektywnego zakresu dynamiki. Czasami poziom hałasu podnosi się z powodu odgłosów z zewnątrz, takich jak ruch uliczny, klimatyzacja lub dźwięki z sąsiednich pomieszczeń. To zawsze miałoby szkodliwy wpływ na poziom szumów w kinie domowym, a tym samym na ogólny „zakres dynamiki”.

Możesz całkowicie przegapić ciche momenty w muzyce lub ścieżce dźwiękowej filmu, ponieważ Twój system będzie walczył z innymi dźwiękami zewnętrznymi. Druga sytuacja, jak to się czasem zdarza, zwiększysz poziom głośności, aby usłyszeć te fragmenty ścieżki dźwiękowej. Kiedy energia przesuwa się do znacznie głośniejszej części ścieżki dźwiękowej będziesz zmuszony sięgnąć po pilota, aby zmniejszyć poziom, zanim eksplodują głośniki lub uszy. Nie mielibyśmy tego typu sytuacji w przypadku dobrego projektu kina.  Ponieważ dźwięk byłby niewygodny w odbiorze i irytujący w użyciu.

Najłatwiejszym sposobem zrozumienia poziomu szumów jest narysowanie podobieństw do tego, co powszechnie nazywamy „słuchawkami z redukcją szumów”. Kontrolując hałas zewnętrzny, zyskujesz większy zakres dynamiki.

Izolacja pokoju kinowego

Utrzymanie niepożądanego dźwięku zewnętrznego poza salą kinową wchodziłoby w zakres izolacji pomieszczenia. Może to oznaczać konieczność odizolowania części konstrukcji i oddzielenia części, jeśli nie całego pomieszczenia wewnętrznego od pomieszczenia zewnętrznego. Może to również obejmować stosowanie materiałów dźwiękoszczelnych i akustycznej masy uszczelniającej. Może to być trudne i kosztowne, jeśli zostanie wykonane prawidłowo. Jednak naprawdę warto się temu przyjrzeć, jeśli poważnie podchodzisz do swojego pokoju odsłuchowego i chcesz uzyskać jak najlepsze osiągi i sprzęt, w który zainwestujesz.