Jak wygląda kino domowe utytułowanego naukowca i badacza akustyki?

Jak wygląda kino domowe utytułowanego naukowca i badacza akustyki?

Jak wygląda kino domowe utytułowanego naukowca i badacza akustyki? 1920 1440 Kino Domowe

Jakie kino domowe mają zawodowcy?

Zastanawialiście się kiedyś jak najlepsi i najmądrzejsi ludzie z branży audio-video realizują swoje własne kina domowe? Mając do dyspozycji wiedzę, doświadczenie oraz dostęp do najnowszych technologii, które są zwykle niedostępne dla zwykłych śmiertelników. Czy oni tworzą idealne kino w domu? A co jeśli muszą połączyć funkcje użytkowe z funkcjami rozrywkowego pomieszczenia? Wtedy sytuacja się znacznie komplikuje. A taki właśnie mamy tutaj przykład. Legenda branży audio stworzyła w warunkach domowych swoje pomieszczenie rozrywki. Zobaczmy co z tego wyniknęło…

Kim jest właściciel kina – dr Floyda Toole?

Tak więc, jeśli jesteś dosłownie jednym z czołowych światowych autorytetów w dziedzinie głośników, pomieszczeń i akustyki – i napisałeś najlepiej przyjętą w branży książkę na ten temat – jakie komponenty i głośniki wybrałeś do własnego kina domowego i pokoju odsłuchowego? A jak radzisz sobie z wymaganiami i wyzwaniami akustycznymi w przestrzeni odsłuchowej w „prawdziwym świecie” (w porównaniu z przestrzenią odsłuchową zaprojektowaną w specjalnie do tego celu pomieszczeniu)?

To jest pytanie, na które możemy sobie odpowiedzieć poznając pomieszczenie kina domowego dr Floyda Toole’a. Dla każdego, kto nie jest znajomy, dr Toole jest tak blisko, jak tylko można dostać się do celebryty lub legendy w kręgach reprodukcji dźwięku. Nie bez powodu, ponieważ Dr Toole stał na czele pierwszego naukowo kontrolowanego badania dźwięku / akustyki w National Research Council w Kanadzie. Badania te rozpoczęło się w latach siedemdziesiątych XX wieku, a trwają one do dziś w laboratoriach Harman. Harman posiada obecnie największy i najlepiej wyposażony ośrodek badawczo-rozwojowy akustyki na świecie. Chociaż dr Toole jest obecnie częściowo na emeryturze, jego program badawczy jest kontynuowany w Harman pod kierunkiem kolegi i protegowanego Floyda, dr Seana Olive. A wyniki tych badań są publikowane i recenzowane przez całą branżę audio w prawdziwym duchu nauki.

Nie można przecenić, jak bardzo praca dr Floyda Toole’a posunęła się naprzód stan wiedzy w zakresie dokładnej reprodukcji dźwięku. Dr Toole opublikował wiele artykułów w ramach Audio Engineering Society i Acoustical Society of America. Stworzył również wspomniany wcześniej „podręcznik branżowy” dotyczący akustyki, głośników i pomieszczeń. Technika pomiarowa oparta na jego badaniach w latach 80. i dalej rozwijana w grupie badawczej Harman jest obecnie podstawowym elementem ANSI / CTA-2034-A (2015). „Standard Method of Measurement for In-Home Loudspeakers”, Consumer Technology

Poza tym Floyd to człowiek bardzo zaradny i mocno stąpający po ziemi. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w doborze komponentów, a także w ogólnej estetyce pomieszczenia (wszystko dobrze udokumentowane poniżej). Tworząc ten system, Floyd nie szczędził kosztów ani nie marnował pieniędzy na komponenty o „wątpliwej” skuteczności znane ze świata audio High End. Często niestety zaśmiecają one tak wiele rzekomo „najnowocześniejszych” lub „referencyjnych” systemów. W rezultacie opisywany poniżej system można bardzo dobrze określić jako „high-end uzasadniony naukowo”.

pokój kinowy najlepszego akustyka

Oto jak opisuje sam dr. Floyd Toole swój projekt…

Projekt kina domowego został szczegółowo opisany na łamach AVSforum oraz kilku serwisów branżowych. Nasz autor określił pomieszczenie jako „Pokój dla miłośników dobrego dźwięku i kolumn”.

Ci, którzy przeczytali moją nową książkę (genialną skądinąd), dowiedzą się, że wiele z tego, co motywowało moje badania w ciągu mojej 50-letniej kariery, było wyzwaniem, jakim było zapewnienie dobrego dźwięku w pomieszczeniach – w każdym pomieszczeniu. Dedykowane przestrzenie odsłuchowe, takie jak reżyserki nagrań, niestandardowe kina domowe i instalacje stereo, są w stanie zastosować zabiegi i metody akustyczne, które nie są przyjazne lub nawet możliwe dla wystroju typowych pomieszczeń domowych. W tych przestrzeniach rutynowe jest narażanie estetyki wizualnej na rzeczywiste lub wyobrażone korzyści akustyczne. Decyzja, czy stworzyć dedykowany pokój, czy dostosować istniejący pokój, jest wyborem wynikającym z wybranego stylu życia, potrzeb rodziny, dostępnej przestrzeni i oczywiście budżetu.

W moim przypadku był to styl życia. Nie potrzebowaliśmy specjalnego pokoju „dedykowanego”, ale zamiast tego chcieliśmy pokoju wielofunkcyjnego o stosunkowo normalnym wyglądzie, nadającego się do czytania, rozmów, zwykłego oglądania telewizji, muzyki w tle lub na pierwszym planie. A dzięki możliwościom przyciemnienia pomieszczenie umożliwiałoby również projekcję filmów na dużym ekranie o każdej porze dnia. Siedziska Ekornes Stressless dopasowują się do ludzkiego ciała i można je łatwo przestawiać w aranżacje odpowiadające różnym potrzebom w różnym czasie. Małe ruchome stoliki zastępują uchwyty na kubki, które nie są optymalne dla naszego ulubionego napoju: wina. Cztery subwoofery w konfiguracji Sound Field Managed eliminują potrzebę stosowania potężnych pułapek basowych, co jest główną zaletą.

Poniżej znajduje się zdjęcie panoramiczne pomieszczenia (w tym zniekształcenie geometryczne) przedstawiające siedzenia w trybie konwersacyjnym, dziennym. Szafa na sprzęt znajduje się po prawej stronie, pod otworem projektora – w pierwotnym miejscu kominka.

pokoj kinowy

Kino domowe w salonie

Pomieszczenie zostało skonfigurowane w 2000 roku jako system 7.1. Ściana przednia została celowo skonstruowana jako powierzchnia rozpraszająca dźwięki o niskiej i średniej częstotliwości, wykorzystująca nisze ekspozycyjne i inne zmiany głębokości (w tym przestrzenie za drzwiami pokrytymi tkaniną), aby złagodzić efekt graniczny tej ściany. Dwa z subwooferów są ukryte w tych wnękach.

Koncepcja ta stała się to ogromną zaletą, gdy niedawno zdecydowałem się zamontować na ścianie odwrócone głośniki Revel Salon2, aby zmniejszyć ich wizualną dominację. Ogromne głośniki wizualnie wtapiają się w tło, ale akustycznie pozostają mocno na miejscu. Pozostałe głośniki w pomieszczeniu są dobrze widoczne, co w wielu domach byłoby nie do zaakceptowania przez domowników. W tym przypadku na szczęście mam żonę, która od dawna toleruje moje hobby / zawód, przyznając, że nagroda dźwiękowa wystarczy, aby zrównoważyć pewną ilość wizualnego bałaganu w głośnikach. Ten system mógł przekroczyć nawet te spory budżet, trudny do zaakceptowania dla żon 🙂

Głośnik sufitowy jest używany jako „Głos Boga”. Niektórzy byliby skłonni wymienić niektóre lub wszystkie głośniki elewacyjne. Ale wiedząc, że bezpośredni dźwięk ma dominujący wpływ na barwę / jakość dźwięku, postanowiłem nie iść na kompromis i zastosowałem wysokiej jakości głośniki podstawkowe w niestandardowych uchwytach, kierując je w najlepsze miejsce odsłuchowe, jak pokazano na poniższym planie piętra.

kąty odsłuchu

Rozmieszczenie głośników kinowych

Główny słuchacz znajduje się blisko osi większości głośników oraz w oknie odsłuchu (± 30 ° w poziomie ± 10 ° w pionie) wszystkich głośników. Głośniki surround na poziomie podstawowym to Revel Gem2. Dobrane dla niekwestionowanego dopasowania barwy do zestawów głównych Salon2s i Voice2 L, C, R. W przypadku elastycznych siedzeń ważne było, aby jakość basu nie była zależna od lokalizacji, więc zastosowano Sound Field Management (SFM). Cztery subwoofery zainstalowane w rogach tworzą jedną macierz. Wszystkie są jednostkami zamkniętymi o mocy 1 kW. Wszystkie głośniki kinowe mają zaimplementowane zarządzanie basem; filtr górnoprzepustowy przy 80 Hz. Było to wyzwanie dla Salon2s, które są naprawdę pełnozakresowe, wymagając dodatkowego nachylenia filtra górnoprzepustowego do dodania w procesorze SDP-75.

Duży otwór prowadzący do reszty domu wyeliminował pierwsze odbicie ściany bocznej po tej stronie, więc na przeciwległej ścianie zastosowano ciężkie welurowe zasłony, aby zapewnić równowagę, pochłaniając większość tego dźwięku. Nieprzezroczysta podszewka zapewniła jednocześnie zaciemnienie pomieszczenia. W mojej książce jest wiele dyskusji na temat znaczenia odbić bocznych ścian. Mają znaczący wpływ na słuchanie stereo, ale nie są aż tak ważne przy słuchaniu wielokanałowym lub zmiksowanym w górę. Postanawiam dodać umiarkowane miksowanie w górę do większości mojej muzyki stereo. Stosując regulowaną implementację Auro-3D w SDP-75 za całkiem przyjemną. To tutaj dopasowanie barwy frontów i surround jest najbardziej krytyczne. Efekty filmowe są wtedy naturalne i spójne.

Pokój rozrywkowy w Toole: 2019 – „fakty zamiast mitów”

Rozpoczęcie od istniejącego pomieszczenia, które ma łączyć cechy pokoju do codziennego życia, a także wysokiej jakości rozrywki audio i wideo stanowi wyzwanie. Są jednak rozwiązania. W tym przypadku była taka zaleta, że ​​kolumny mogły być widoczne – w tym domu już dawno zaakceptowano je, jako niezbędne do dostarczania bardzo satysfakcjonujących dźwięków. Próbowałem „zmiękczyć” wygląd techniczny, ale oczywiście nie do końca. Przestrzeń na sprzęt / projektor była kiedyś tradycyjnym kominkiem, którego architekci uparcie umieszczają w niewłaściwych miejscach dla nowoczesnej rozrywki. Kazałem obrócić pomieszczenie o 180 ° i zbudować nowy kominek.

Doszedłem do wniosku, że nie ma pojedynczego układu głośników, który doskonale spełniałby wszystkie tryby odtwarzania, więc jest to kompromis, sugestia Trinnova. Czas i doświadczenie pokażą, jak dobrze to wszystko działa.

Umiejscowienie głośników ± 60 ° wymagało pewnych wizualnych kompromisów: stół na prawym blacie i odwrócona, podwyższona lokalizacja głośników po lewej stronie, aby uniknąć uderzenia głową. Dźwięk jest w porządku, ale wolałbym mniej natrętnych efektów wizualnych. Te lokalizacje są percepcyjnie korzystne i będę eksperymentował z ustawieniem głośników ± 60 ° i ± 110 ° przy użyciu różnych poziomów i opóźnień.

Z punktu widzenia akustyki, istnieje wiele powierzchni i obiektów pochłaniających i rozpraszających, które powodują obniżenie czasu pogłosu do szerokopasmowego 0,4 s – co jest powszechnie przyjętą normą dla przestrzeni odsłuchowych. Wiele z tego nie jest oczywiste – pomaga „ukryta” obróbka akustyczna. Duże obszary ciężkich welurowych zasłon i górna tylna ściana, która ma około 10cm wełny za akustycznie przezroczystą tkaniną, pomagają. Duże obszary książek pochłaniają i rozpraszają dźwięk. Strzyżony stos dywan na grubym filcu jest również skuteczny.

Zawieszenie głośników elewacji na terytorium gdzie mają miejsca trzęsienia ziemi (Kalifornia) wymagało poważnych, niestandardowych elementów metalowych i solidnych mocowań do głośników. Wielokrotne wkręty w nieskazitelnie czarne wykończenie fortepianu głośników bolały, ale istniejące mocowania do stojaków głośnikowych po prostu nie były wystarczająco mocne.

Projektor kinowy

Potężny projektor generował hałas, dlatego zaprojektowano cichą obudowę, wyłożoną przyjaznym dla człowieka bawełnianym materiałem pochłaniającym. Wymianę powietrza zapewniono na poddasze cichym wentylatorem wyciągowym Panasonic FV-40NLF1. Tak jak nie lubię umieszczać perforowanych ekranów przed głośnikami, nie podobał mi się pomysł umieszczenia nawet powlekanego szkła (aby zamknąć całkowicie projektor w obudowie) przed doskonałą optyką projektora JVC.

Trochę badań i niestandardowe myślenie zaowocowały rozwiązaniem pokazanym poniżej – 8-calowa złączka do rur z PVC, idealnie pasuje po krótkim spasowaniu. Pozwala na przepływ powietrza do wnętrza skrzynki bez wycieku hałasu. Projektor jest niesłyszalny w pokoju.

projektor kinowy JVC RS4500

Konfiguracja sprzętowa

Kolumny Lewa i Prawa: Revel Salon2 odwrócone,
Kolumna centralna: Voice2
Końcówki mocy: 3x Mark Levinson 536s
Głośniki efektowe: 6x Revel Gem2s
Głośniki linii powyżej ucha: Revel M106s
Głośnik centralny powyżej linii ucha: Revel C205
Głośnik VOG: Revel C783
Końcówki mocy dla pozostałych kanałów (poza LCR) : JBL Synthesis SDA-7200 oraz Lexicon LX-7 (both 200 w/ch)
Procesor kinowy: JBL Synthesis/Trinnov SDP75-24 z wykorzystaniem Sound Field Management i implementacją 4 subwooferów JBL Synthesis HTPS-400
Projektor kinowy: JVC DLA-RS4500 4k laser
Ekran: Stewart 127″ Firehawk
Procesor video: Lumagen Radiance Pro
Odtwarzacz UHD: Oppo UDP-203
Serwer filmowy: Kaleidescape Strato
Serwer muzyczny Roon Nucleus
pozostałe: Apple TV 4k, DirecTV

Wymiary pomieszczenia: 5,18m x 6,85m x 2,71m.
Odległość do słuchania stereo i oglądania immersyjnych filmów: 3,34m
Odległość do standardowego oglądania filmów TV i słuchania codziennego muzyki: 4,26- 4,88m
Instalacja komponentów oraz podstawowa konfiguracja: Floyd Toole
Video kalibracja: Kris Deering
Kalibracja Lumagen: Jim Peterson
Parametryzacja JBL SDP75 i kalibracja akustyczna: Kevin Voecks (Harman)
Optymalizacja Sound Field Management: Todd Welti (Harman)
Doradztwo: John Schuermann (The Screening Room) i Steve Silberman (Roon).