Rekomendacja czyli test projektora Sony VPL-VW590ES

Rekomendacja czyli test projektora Sony VPL-VW590ES

Rekomendacja czyli test projektora Sony VPL-VW590ES 1200 681 Kino Domowe

Brytyjskie forum branżowe wzięło na warsztat projektor kina domowego Sony VPL-VW590ES. Wynikiem tego jest recenzja, która pojawiła się na łamach serwisu. W rezultacie projektor zyskał miano – REKOMENDACJA.

Sony VPL-VW590ES jest zamiennikiem odchodzącego modelu VPL-VW570ES i znajduje się powyżej VPL-VW270ES i poniżej VPL-VW790ES w ofercie natywnych projektorów 4K Sony na rynek konsumencki na rok 2020/21. Jest to projektor 4K wykorzystujący trzy natywne chipy 0,74 ”4096 x 2160 SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) przeniesione z VW570 wraz z identyczną obudową i konstrukcją. Rzeczywiście, patrząc na VPL-VW590, nie ma żadnych różnic w stosunku do poprzedniego modelu, a jedynym sposobem, w jaki można by to odróżnić, byłoby spojrzenie na naklejkę seryjną, aby zobaczyć numer modelu.

Sony VPL-VW590 to projektor oparty na lampie wykorzystujący wysokociśnieniową lampę rtęciową o mocy 280 W, która, jak twierdzi Sony, zapewnia jasność 1800 lumenów w trybie wysokiej lampy. Istnieje również system dynamicznej przysłony, identycznie jak w poprzednim modelu. Producent twierdzi, że współczynnik kontrastu dynamicznego wynosi 350 000: 1, ponieważ przysłona może się całkowicie zamknąć po podaniu obrazu o jasności 0%. Istnieją dwa tryby lampy z hałasem wentylatora około 28 dB przy wysokim ustawieniu i wysokością, która nie powinna być denerwująca dla większości użytkowników końcowych.

Nowymi funkcjami na 2021 rok, które oddzielają VW590ES od poprzedniego modelu, są układ przetwarzania X1 dla projektorów i nowy dynamiczny tryb projekcji HDR. Procesor X1 jest przeniesiony z wysokiej klasy telewizorów 4K Bravia firmy Sony i obejmuje zaawansowane przetwarzanie wideo i skalowanie w górę. Dynamic HDR Enhancer nie należy mylić z dynamicznym mapowaniem tonów, do którego VW590ES nie jest zdolny. Dynamic HDR Enhancer dostosowuje jasność i poziomy czerni na zasadzie mechanicznej, w tym za pomocą sterowania przysłoną i lampą, aby poprawić zakres dynamiczny HDR na podstawie klatki po klatce. Nie jest to mapowanie tonów.

Inne funkcje obejmują w pełni zmotoryzowane sterowanie obiektywem i jako taki, istnieje system pamięci obiektywu do użytku z ekranem lunety 2,40: 1. Możesz ustawić wiele różnych współczynników proporcji obrazu, a także dodać do nich maskowanie cyfrowe. Podczas testów okazało się jednak, że pamięć obiektywu nie zawsze trafiała we właściwe punkty, a także działała bardzo wolno.

VPL-VW590ES jest również w pełni kompatybilny z treściami o wysokim zakresie dynamiki HDR10 i HLG (Hybrid Log-Gamma), ale nie obsługuje Dolby Vision ani HDR10 +. Projektor Sony VW590ES to wyświetlacz typu TRILUMINOS i jako taki próbuje stworzyć materiał o szerokiej gamie kolorów (WCG) bez użycia filtra na drodze światła. Filtr ten zwykle przyciemnia obraz, zaś dzięki jego wyeliminowaniu pozostaje jasny i dość dokładny obraz co najmniej do przestrzeni barwnej DCI -Gama P3, która jest  używana do 4K Blu-ray i innych treści UHD.

Model VW590ES może również obsługiwać 3D, gdy jest używany z odpowiednimi okularami 3D i odtwarzaczem Blu-ray obsługującym odtwarzanie 3D. Wydajność była naprawdę dobra, tylko sporadyczne przypadki przesłuchów były widoczne przy szybko poruszających się treściach. Poziom czerni był dobry, a kolory wyglądające naturalnie nie są całkowicie dokładne, ale ogólnie rzecz biorąc, do oglądania 3D Sony jest bardzo dobre, a emiter jest wbudowany, wystarczy kupić osobno okulary.

test projektora Sony VW590ES

Wydajność

Sony VPL-VW590ES to projektor kina domowego przeznaczony do użytku w dedykowanym środowisku z kontrolą światła i bardzo niewielkim oświetleniem otoczenia. Przetestowaliśmy to w naszej dedykowanej sali kinowej typu „Batcave”, bez odblaskowych powierzchni i ciemnych okładzin ściennych, bez przenikania światła do pomieszczenia. Kompletna ciemnia.

Ustawiliśmy go początkowo obok naszego rezydentnego JVC DLA-N5, aby przeprowadzić równoległe testy przy użyciu rozdzielacza 4K HDR dla naszych źródeł. W tym miejscu byliśmy świadkami naszego pierwszego rozczarowania z VW590ES, ponieważ bez względu na to, jak skonfigurowaliśmy pamięć obiektywu, nigdy nie powrócił dokładnie do tego samego punktu, w którym początkowo wprowadzono dane. JVC radzi sobie z tym doskonale za każdym razem, więc rozczarowaniem było zobaczenie „rozjazdu” Sony.

Patrząc na jednolitość obrazu i przy całkowicie czarnym ekranie, zauważyliśmy słabe przyciemnienie w rogach i nieco jaśniejszy środek, ale nie było to widoczne przy odtwarzaniu żadnego filmu z zawartością telewizyjną, w tym trudnych ciemnych scen. Przy 100% jasnym ekranie nie było wyraźnych przesunięć kolorów na szerokości ekranu ani ciemniejszych krawędzi lub rogów. Ponieważ VW590ES wykorzystuje trzy chipy SXRD, sprawdziliśmy wyrównanie i mieliśmy lekką niebieską krawędź tekstu i elementów menu, gdy oglądaliśmy je blisko ekranu. Jednak nie było to widoczne z naszej normalnej pozycji.

Ostrość obrazu jest rzeczywiście bardzo dobra i jest mocną stroną VW590ES, dzięki wysokiej jakości szklanej soczewce i doskonałej ostrości obrazu z natywnych paneli. Istnieje również przetwarzanie, które może dodać ostrość do już ostrego obrazu, takie jak tworzenie „rzeczywistości w super rozdzielczości” (nazwa systemu) i cyfrowy optymalizator ostrości (nazwa systemu). Całe to przetwarzanie może nadać Sony VW590ES bardzo cyfrowy lub przetworzony wygląd, który jest bardzo ostry, ale może również dodać kilka artefaktów i aliasingu. Działa najlepiej, gdy zawartość o niższej rozdzielczości jest skalowana do natywnej rozdzielczości 4K. Okazało się, że najlepiej jest usunąć wyostrzanie i tworzenie rzeczywistości dla treści filmowych HD i 4K, aby wyglądały bardziej naturalnie.

W porównaniu do JVC N5, Sony VPL-VW590ES ma bardziej cyfrowy lub przetworzony wygląd, podczas gdy N5 jest ostry, ale ma bardziej analogowy wygląd, wygląda bardziej jak zawartość filmu. To oczywiście tylko obserwacja z mojej strony, ponieważ jestem przyzwyczajony do obrazu N5 bardziej niż VW590ES i naprawdę rozłupuję włosy w tym momencie, ale myślę, że jest to wartościowe porównanie dla zainteresowanych.

MotionFlow w ustawieniu True Cinema działał najlepiej w przypadku materiału 24 kl./s bez wywoływanego drgania. Jeśli oglądasz dynamiczne sporty, takie jak piłka nożna, możesz poeksperymentować z ustawieniami Smooth Low i Smooth High, które dodają wygładzanie obrazu, jak sugeruje nazwa, ale obejmują one również efekt opery mydlanej i artefakty. Ponownie, Twój przebieg będzie się różnić w zależności od tego, ile przetworzonego i wygładzonego obrazu chcesz mieć, ale w przypadku treści filmowych zalecamy True Cinema jako najlepszą opcję.

Podczas gdy w naszych testach Sony VPL-VW590ES nie do końca miał absolutną czerń, której byliśmy świadkami w JVC N5, ma doskonałe poziomy czerni i doskonałe możliwości wyszukiwania szczegółów w cieniach. W ciemnym pomieszczeniu ożywia jakość dolnego końca obrazu dzięki doskonałej szczegółowości w cieniach i balansowi tonów średnich, który naprawdę ożywia obrazy z dodatkową głębią. Powiedziałbym, że w nieco powyżej czarnego obszaru z zawartością SDR Sony ma nieco więcej szczegółów, co zwiększa głębię projekcji. W przypadku treści HDR JVC jest lepszą opcją, ponieważ Sony nieznacznie miażdży te szczegóły niższego poziomu. Dla porównania, każdy ma swoje wady i zalety.